print 2014-6
Reportage Succesvolle bijeenkomst van
ouders van kinderen met TOS in meertalige omgeving Op 3 en 4
oktober kwam in Luxemburg een groep Nederlandse ouders bijeen van kinderen met
TOS die opgroeien in een meertalige omgeving. Kennisuitwisseling, herkenning en
ontmoeting stonden centraal op deze bijzondere bijeenkomst.
Interview Hoogleraar Duker kritisch over
zorg en onderwijs Oud-hoogleraar
orthopedagogiek Pieter Duker schreef het boek Afscheid van autisme en adhd. In een interview met VHZ zet hij
kanttekeningen bij het Speciaal Onderwijs en pleit hij voor hoger
gekwalificeerde leerkrachten op reguliere scholen.
Artikelen Jet Isarin, Nina
Wolters-Leermakers, Ilse van Zadelhoff & Mariën Hannink: Een grotere wereld. Hoe is het
om de ouder te worden van een doof kind met bijkomende beperkingen. Wat vraagt
de zorg voor zo'n kind, welke vragen stellen ouders zich, hoe zoeken en vinden
ouders hun weg in de wereld van zorg en onderwijs, hoe verloopt hun CI-traject
en wat levert het CI hen op? In een poging
deze vragen te beantwoorden deden Kentalis en de FODOK onderzoek. Referentielijst
2014-5
Reportage Prinses Laurentien bij opening internationaal congres
taalontwikkeling kinderen De Universiteit van Amsterdam
was van 14 juli tot en met 18 juli 2014 organisator van het International
Congress for the Study of Child Language. In deze reportage vertellen Annelies
Bron, Juliane Cuperus, Ellen Gerrits, Annette Scheper en Rob Zwitserlood wat
volgens hen de highlights waren van het congres.
Interview "Een dynamisch spel tussen de oren en het brein" In 1993 begon psycholoog
Sophia Kramer op het audiologisch centrum van het VUmc aan een onderzoek
gericht op het beleven van slechthorendheid. Wat hebben mensen nodig om te
kunnen participeren en hoe kan onderzoek daaraan bijdragen? In Van Horen Zeggen
een interview met haar.
Artikelen Cockie Gerritsen en Marijke van Grafhorst: Met plezier
Leeskilometers maken In 2012 is het digitale
leesmateriaal voor dove en slechthorende leerlingen van Leeskilometers op de
website van de expertisegroep Sprong Vooruit geplaatst. Inmiddels is er twee
schooljaren mee gewerkt. In dit artikel vertelt Sprong Vooruit over de eerste
gebruikservaringen.
Brigitte Vugs, Pleun Huijbregts en Juliane Cuperus:
Executieve Functies: kun je ze trainen? In dit artikel worden de
stand van zaken wat betreft executieve functies training en de resultaten van
een pilot onderzoek naar het effect van de executieve functies training
Braingame Brian bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis besproken. Literatuurlijst
2014-4
Reportage Je leert kinderen via muziek de kenmerken van
gesproken taal Muziek is goed voor de
ontwikkeling van kinderen. Veel zingen stimuleert onder andere de
taalontwikkeling en communicatieve vaardigheden. Ook dove en slechthorende
kinderen hebben er baat bij. "Je leert kinderen via muziek de kenmerken van
gesproken taal." In deze reportage twee praktijkvoorbeelden waarbij het belang
van muziek wordt onderstreept.
Interview "TOS zit me soms in de weg, maar ik ben goed terecht
gekomen" Michel Pellen (1977) heeft
een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Na het speciaal onderwijs volgde hij via
het leerlingwezen een opleiding tot slager. Hij is getrouwd, heeft twee
kinderen en zet zich met hart en ziel in voor de belangen van jongeren met TOS.
Zelf heeft hij zijn taalproblemen aardig onder de knie gekregen. "Het zit me
soms nog wel in de weg, maar al met al vind ik dat ik zeer goed terecht ben
gekomen."
Artikelen Lineke Boogerd, Evelien Steenmetz en Michelle van Jole:
Risico's en kwetsbaarheden bij kinderen van dove ouders Kinderen van dove ouders zijn
vaak een vergeten groep. Deze zogenaamde CODA's (children of deaf adults)
vallen in meerdere opzichten tussen wal en schip: Ze zijn insiders en
outsiders, onderdeel van de horende gemeenschap en van de dovenwereld, een
combinatie die vaak lastig is. In dit artikel wordt hun gecompliceerde positie
onder de aandacht gebracht aan de hand van wat bekend is uit de literatuur en
op basis van een pilotonderzoek. Conclusie is dat behandeling enkel gericht op
de dove ouder(s) voor het welbevinden van de CODA's niet voldoende is. Literatuurlijst
2014-3
Reportage Focus op de mogelijkheden, niet op de risico’s Twee dagen onderdompeling in
het meest recente onderzoek naar het onderwijs aan en het leren door dove en
slechthorende kinderen, dat was de 1st International Conference on Teaching
Deaf Learners. De deelnemers waren er in het algemeen zeer over te spreken. Nic
van Son schreef voor VHZ een reportage.
Interview Promotie Rob Zwitserlood: “Oudere kinderen met TOS
hebben baat bij taaltraining” De grammaticale ontwikkeling
van kinderen met TOS tussen de zes en tien jaar stagneert niet, maar gaat door.
Dit blijkt uit promotieonderzoek van Auris-medewerker Rob Zwitserlood. Hij
concludeert dat ook oudere kinderen zeker baat hebben bij therapie. Na vijf
weken taaltraining presteerden de onderzochte kinderen met TOS aanzienlijk
beter op grammaticaal vlak.
Artikelen Helen Blom, Marc Marschark, Mathijs Vervloed en Harry
Knoors: Online vriendschappen: de relatie tussen online activiteiten en het
welbevinden van dove en slechthorende jongeren en jongvolwassenen Veel is nog onbekend over de
activiteiten van dove en slechthorende jongeren op het Internet, hoe de
kwaliteit van hun online vriendschappen is en wat de relatie is met hun
welbevinden. Om hier verandering in te brengen hebben Helen Blom en collega’s
onderzoek uitgevoerd naar online en offlline vriendschappen bij doven en
slechthorenden in twee leeftijdsfases: de adolescentie en de jongvolwassenheid. Literatuurlijst
2014-2
Reportage Positieve resultaten met conceptmappen op Mgr. Hanssenschool In
2013 startte de Mgr. Hanssenschool in het Limburgse Hoensbroek een
pilot in vijf groepen met het gebruik van conceptmappen. Het is een
werkvorm gericht op het vergroten van de woordenschat die beter lijkt
aan te sluiten op de gedachtegang van leerlingen. "Al heel snel zagen we
dat het in deze groepen werkte."
Interview Prof. Groenschool krijgt predicaat excellent In
januari ontving de Auris Prof. Groenschool het predicaat ‘excellente
school' uit handen van minister-president Mark Rutte en staatssecretaris
Sander Dekker. Directeur Margo van Berlo en teamleider Jaap
Schapelhouman zijn enthousiast. "Wij hebben excellente leerkrachten en
leerlingen." Een gesprek over leeropbrengsten en kennisuitwisseling.
Artikelen Karin Wiefferink, Noëlle Uilenburg, Margot Fleuren: Implementatie van vernieuwingen Het
invoeren van een vernieuwing in een organisatie is vaak een moeilijk en
ingewikkeld proces. Er zijn veel verschillende factoren die dit proces
kunnen beïnvloeden. In dit artikel wordt uiteen gezet hoe de invoering
van een vernieuwing systematisch kan worden aangepakt. Literatuurlijst
2014-1
Reportage Over een jaar verandert veel in financiering zorg Vanaf
2015 verandert er veel in de financiering van de zorg. Verschillende
vormen van behandeling worden over een jaar niet meer betaald uit de
AWBZ, maar uit de nieuwe Zorgverzekeringswet en de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning, die gemeenten uitvoeren. Wat gaan professionals en
cliënten hiervan merken?
Interview Goed onderwijs draait om kwaliteit in de klas Begin
dit jaar verscheen het boek "Teaching Deaf Learners: Psychological and
Developmental Foundations" van de hand van Harry Knoors en Marc
Marschark. Tijdens een bezoek van Marschark aan Nederland legde VHZ
beide auteurs een aantal vragen voor.
Artikelen Carolien Rieffe, Ivet Pieper, Neeltje van den Bedem, Kirsten Wolthuis, Meinou de Vries en Noëlle Uilenburg: ‘Kijk mij nou'. Dove
en slechthorende kinderen en jongeren lijken in het sociale contact wel
vaak te zenden, maar verdiepen zich hierbij niet of te weinig in het
perspectief en gevoelens van de ander. In dit artikel wordt de
theoretische achtergrond van de methode ‘participatieve video'
beschreven evenals de resultaten van een pilot onderzoek naar het effect
hiervan op het sociaal bewustzijn.
Themakatern Evidence-based, wat een feest! Evidence-based
practice is het gebruiken van het best beschikbare bewijs over
doelmatigheid en effectiviteit bij het kiezen van een interventie.
Evidence-based practice (EBP) is een belangrijke stroming in de medische
en paramedische beroepen, maar heeft ook zijn weg gevonden naar het
onderwijs. De betekenis van evidence-based onderwijs is hetzelfde: de
keuze voor een bepaalde methodiek in het onderwijs is gebaseerd op het
best beschikbare bewijs over doelmatigheid en effectiviteit. In dit
themakatern een verzamelde VHZ een aantal voorbeelden.
|