print 2015-6
Reportage Executieve functies op het Van der Lem symposium Welke
rol spelen executieve functies bij het opgroeien van dove,
slechthorende kinderen en kinderen met TOS? Hoe kunnen we van executieve
functies gebruik maken bij de behandeling van deze kinderen? Het van
der Lem symposium ging hierover. VHZ maakte een impressie van de
belangrijkste onderwerpen.
Interview Interventiestudies zijn hard nodig Professor
Dorothy Bishop is een expert op het gebied van taalstoornissen bij
kinderen. De vraag, waarom het voor sommige kinderen zo moeilijk is om
hun moedertaal te leren staat centraal in haar werk. Tijdens haar bezoek
begin oktober aan Nederland voor een Donders Lecture in Nijmegen sprak
VHZ met haar.
Artikelen Judith Pijnacker, Nina Davids, Marjolijn van
Weerdenburg & Petra van Alphen: Een kijkje in het ‘taalbrein' van
kleuters met TOS: de verwerking van betekenis in een zin Wat kan
hersenonderzoek ons leren over de taalverwerking bij kinderen met TOS?
Zou het in de toekomst zelfs mogelijk zijn dat we naast de reguliere
logopedische onder-zoeksmiddelen ook gebruik kunnen gaan maken van
hersenonderzoek om de problemen in de taalverwerking aan te kunnen
tonen? De onderzoekers van het project "Taal in het Kleuterbrein" bij
Kentalis geven in dit artikel inzicht in de eerste resultaten van een
unieke Nederlandse studie op dit gebied
2015-5
Reportage Thuiszitter weer naar school na dagbehandeling bij
Kentalis Eindhoven Voor thuiszitters bij wie
sprake is van een communicatieve beperking biedt Kentalis Eindhoven
dagbehandeling. Van Horen Zeggen vroeg naar de ervaringen met dit behandelaanbod
en ging in gesprek met een jongere, diens onderwijsconsulent en leden van het
behandelteam.
Interview Een kind is altijd
een kans, nooit een tekort Bianca van der Horst vertelt aan Van Horen Zeggen over
passend en inclusief onderwijs, over haar werk voor slechthorende kinderen en
over empowerment.
Artikelen Loes Wauters, Evelien
Dirks en Joke Hoek-Vos: Interactief voorlezen met dove en slechthorende peuters Voor alle jonge kinderen is het belangrijk dat ze worden
voorgelezen. Met name bij dove en slechthorende kinderen kunnen ouders hiermee
bijdragen aan de taalontwikkeling. Daarbij is het van belang dat ze dit op een
goede, interactieve manier doen. Dat kan met traditionele prentenboeken, maar
ook met digitale versies op de iPad. Referenties bij Wauters et al
Themakatern: Follow-up Bij het samenstellen van dit themakatern is VHZ op zoek
gegaan naar de praktijk van de follow-up binnen de sector. Naast de bijdragen
over de follow-up bij CI-patiënten op het Nijmeegs audiologisch centrum, de
leerlingen van een VSO-school bij Kentalis en Spraaksaam, de eigen community
voor jongeren met TOS wilde de redactie een aantal goede praktijken analyseren.
Inzicht krijgen in wat er is, welke initiatieven er worden genomen en wat het
resultaat daarvan is.
2015-4
Reportage Preventie van gehoorschade bij jongeren Naar aanleiding van een
onderzoek van het AMC kwam de Nationale Hoorstichting met het bericht dat 25%
van de jongeren tussen 12 en 25 jaar gehoorverlies zou hebben. Er is discussie
over de precieze percentages, maar samen met de Hoorstichting roepen de
betrokken professionals de overheid op tot de totstandkoming van een landelijk
actieplan tegen gehoorschade.
Interview Eva-Kristina Salameh over meertaligheid en samenwerken met ouders Op 30 mei 2015 vond de
slotconferentie plaats van het MULTI-SLI project. Kinderen met een taalstoornis
die meertalig opgroeien zijn een complexe doelgroep voor leerkrachten,
logopedisten en andere professionals werkzaam in onderwijs en zorg. Na afloop
sprak VHZ met Eva-Kristina Salameh over haar werk in Zweden met
immigrantenfamilies.
Artikelen Meinou de Vries, Marjolein Meester & Lizet
Ketelaar: Meer inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen door
Emotieweb Behandelaars willen meer grip
kunnen krijgen op die sociaal-emotionele ontwikkeling. De behoefte aan een goed
onderzoeksinstrument waarmee je dit domein in kaart kan brengen is de afgelopen
jaren dan ook gegroeid. In dit artikel wordt Emotieweb beschreven: een online
testinstrument dat behandelaars inzicht kan geven in verschillende aspecten van
de sociaal-emotionele ontwikkeling. Literatuurlijst
Karin Wiefferink, Maaike Diender, Marthe Wijs,
Bernadette Vermeij: Het gebruik van gebaren bij jonge kinderen met TOS Vaak wordt in interactie met
jonge kinderen met TOS de gesproken taal ondersteund met gebaren. Naar het
effect hiervan is nog weinig onderzoek gedaan. In dit artikel wordt een studie
beschreven naar de perceptie van medewerkers van de vroegbehandeling van de
NSDSK over het gebruik van gebaren bij peuters met TOS en naar de samenhang van
hun oordelen met de taalvaardigheid van kinderen met TOS op de groepen. Literatuurlijst
2015-3
Reportage CvO-voorzitters over Passend Onderwijs: Er zijn nu
meer mogelijkheden voor maatwerk Ruim een half jaar terug werd
Passend Onderwijs ingevoerd. In de praktijk begint het nieuwe beleid langzaam
vorm te krijgen. Van Horen Zeggen vroeg de vier voorzitters van de nieuwe
Commissies van Onderzoek (CvO) van de instellingen voor speciaal onderwijs aan
auditief en communicatief beperkte leerlingen naar hun eerste bevindingen.
Interview “Voor mij is een goede hulpverlener iemand die ook de
pijn benoemt “ ‘Je wilde een mens op de
wereld zetten, maar je hebt een diertje gebaard,’ zei de psychiater. Een zin
uit het aangrijpende boek van journaliste Brenda van Osch. In ‘Het onvoltooide
kind’ vertelt ze het verhaal van haar te vroeg geboren dochter Eva. Dit doet ze
vanuit zowel het perspectief van een ouder als van een journalist. Van Horen
Zeggen sprak met haar over de relatie ouders en professionals.
Artikelen Dorien Timmerman, Loes Wauters, Beppie van den
Bogaerde en Harry Knoors: Nederlandse Gebarentaal als tweede taal op school In dit artikel wordt verslag
gedaan van het Kentalis project ‘NGT als T2 op school’ waarin slechthorende en
dove leerlingen op Kentalis Rotsoord SO twintig lessen NGT als tweede taal (T2)
kregen aangeboden van een dove docent, een native signer. Het doel van deze
lessen was tweeledig: het aanleren van NGT-vaardigheden en een bijdrage leveren
aan de identiteitsontwikkeling van de leerlingen.
Literatuurlijst
2015-2
Reportage TaalStaal 2015: Afgrenzing en comorbiditeit van taalontwikkelingsstoornissen In
februari vond de tweede editie van het congres TaalStaal plaats. Hier
spraken onderzoekers over afgrenzing en comorbiditeit van
taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Van Horen Zeggen maakte een
reportage van de presentaties van de drie buitenlandse sprekers.
Interview "Meedoen in de klas en vriendjes hebben zijn ook effecten van therapie" Ook
in februari gaf professor Sue Roulstone van de University of the West
of England in Bristol op uitnodiging van de Hogeschool Utrecht een
workshop over het onderzoeksproject 'Child Talk'. Van Horen Zeggen
interviewde haar bij die gelegenheid over dit onderzoek en over het
'Better Communication Research Programme'.
Artikelen Femke
Scheltinga, Linda Horsels, Jos Keuning & Judith Stoep:
Testinstrumentarium Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS): Achtergrond,
inhoud en toepassing Sinds 2013 is het Testinstrumentarium
Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS) op de markt. In dit artikel leest u
hoe het instrumentarium tot stand is gekomen en wat de inhoud ervan is.
Daarnaast beschrijven we hoe u het T-TOS kunt inzetten in het kader van
passend onderwijs.
Linda
Horsels, Jos Keuning & Femke Scheltinga: Testinstrumentarium
Taalontwikkelingsstoornissen (T-TOS): Diagnostiek en evaluatie in de
praktijk In dit artikel laten de auters aan de hand van
praktijkvoorbeelden zien hoe logopedisten, klinisch linguïsten,
psychologen, orthopedagogen en andere deskundigen het T-TOS kunnen
gbruiken bij de diagnostiek van spraak- en taalproblemen.
2015-1
Reportage PoliDOSH geopend: "Doven en slechthorenden hebben meer gezondheidsproblemen" Uit
literatuuronderzoek blijkt dat doven en slechthorenden meer
gezondheidsproblemen hebben dan horenden. Er zijn echter nog veel vragen
over het waarom en hoe vaak dit voorkomt. Genoeg redenen om een
polikliniek voor doven en slechthorenden op te richten: PoliDOSH. VHZ
ging op bezoek.
Interview "Onderwijs is meer dan het normaliseren van leerlingen die afwijkenvan het gemiddelde" In
december promoveerde Corrie Tijsseling op een onderzoek naar de
betekenis van dovenonderwijs voor de Nederlandse dovengemeenschap. Het
was in Nederland de eerste promotie in Nederlandse Gebarentaal. Van
Horen Zeggen vroeg haar wat het huidige dovenonderwijs kan leren van
haar onderzoek.
Artikelen Rob Drullman: DIN-test: Meten van spraak-in-ruis bij jonge kinderen Audiologische
centra gebruiken voor het meten van spraakverstaan in ruis bij kinderen
verschillende typen tests. Op het VUmc is de afgelopen jaren gewerkt
aan een nieuwe spraak-in-ruis test die geschikt is voor kinderen vanaf
4;0 jaar. Referentielijst
Nina Wolters-Leermakers en Jet Isarin: Bijdragen aan een grotere wereld Dertig
tot 40 procent van de dove kinderen heeft bijkomende beperkingen. Het
laatste decennium krijgen deze kinderen steeds vaker een cochleair
implantaat. In Van Horen Zeggen 6, 2014 werden de ervaringen van ouders
besproken. Nu komt het omgaan van CI-teams met het toenemend aantal dove
kinderen met bijkomende beperkingen aan bod. Referentielijst
|