print 2012-6
Reportage Uniforme signalering van taalontwikkelingsstoornissen In
de VHZ reportage aandacht voor de ontwikkeling en evaluatie van een
uniform protocol voor het signaleren van taalontwikkelingsstoornissen
bij jonge kinderen. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) is in
2011 samen met de NSDSK en de Adviescommissie Ontwikkelingsonderzoek een
pilot gestart om een uniforme werkwijze te ontwikkelen, doorverwijzing
te verbeteren en deze te evalueren in de praktijk.
Interview Simon Fisher, bijzonder hoogleraar Language & Genetics: "Genetisch onderzoek helpt ons taalstoornissen beter te begrijpen" Simon
Fisher, keynote speaker op het congres TaalStaal, vertelt over zijn
jacht op genen die de kans op een taalstoornis vergroten en onthulde hij
wat er bekend is over de complexe relatie tussen genen, hersenen en
taal.
Artikelen Loes Wauters en Annet de Klerk: Helpt videocoaching bij leesonderwijs aan dove leerlingen? In
dit artikel wordt het vervolg van het project ‘Optimaliseren van het
leesonderwijs' besproken waarin de implementatie is getoetst van de dvd
'Leesonderwijs aan dove en slechthorende leerlingen. literatuurlijst
Nina Wolters, Harry Knoors en Ludo Verhoeven: Communicatieve teruggetrokkenheid? Hoe
(on)gelukkig voelen dove en slechthorende jongeren zich in een klas met
horende klasgenoten? En hoe kunnen sociale relaties en daarmee het
welbevinden verbeterd worden? In dit artikel de rol van teruggetrokken
gedrag in de relatie met klasgenoten en het welbevinden op school. literatuurlijst
2012-5
Reportage Carré: een moderne woonvorm-op-maat voor doven en
doofblinden met complexe hulpvragen Op 25 mei opende Kentalis
Carré, 130 wooneenheden voor een bijzondere groep cliënten: doven en
doofblinden met complexe hulpvragen. Van Horen Zeggen laat betrokkenen aan het
woord over de ontstaansgeschiedenis, het resultaat en recente bevindingen
aangaande het fonkelnieuwe wooncomplex Carré.
Interview Karin van Vianen: "We doen het nu als team. Horend of
doof speelt geen rol" In augustus 2010 startte de
Auris Dr. M. Polanoschool in Rotterdam een driejarige opleiding om de
gebarenvaardigheid van haar medewerkers te vergroten. De Hogeschool Utrecht
(HU) ontwikkelde hiervoor een studielijn en twee leerkrachten van de hogeschool
verzorgen de lessen op de school. Na twee jaren kan het team niet alleen beter
gebaren, maar is de werkomgeving merkbaar verbeterd. Teamleider Karin van
Vianen is coördinator van het project en vertelt over de resultaten.. Artikelen Rosanne van der Zee en Karin Wiefferink: Kwaliteit
van leven van dove en slechthorende jongeren Hoe gelukkig zijn
dove en slechthorende jongeren met zichzelf, op school of met hun uiterlijk. Van der Zee en Wiefferink
hebben onderzoek gedaan naar de kwaliteit van leven van dove en slechthorende
jongeren. Het is belangrijk om dove en slechthorende jongeren zelf naar hun
mening te vragen als het gaat om hun ervaringen op dit terrein. Het artikel in deze VHZ is daarom uitgebreid
met enkele korte interviews. Literatuurlijst
2012-4
Reportage New advances in SLT professional
practice and education: 8e Europees Logopediecongres CPLOL Op 25 en 26 mei 2012 vond in
het World forum in Den Haag het CPLOL-congres plaats. Het CPLOL is de Europese
overkoepelende organisatie waarvan de beroepsverenigingen voor logopedisten
deel uit maken. Dit jaar werd het samen met de NVLF georganiseerd dat haar 80
jarig jubileum vierde. In de VHZ reportage een impressie van gesignaleerde
ontwikkelingen.
Interview Tiejo van Gent over psychische problematiek: "Het is
broodnodig dat er meer voorzieningen komen" Dit voorjaar promoveerde
kinder- en jeugdpsychiater Tiejo van Gent op onderzoek naar psychische
stoornissen bij dove en ernstig slechthorende kinderen en jongeren. Hij onderzocht
relaties tussen omgevingsfactoren, persoonlijke kenmerken en psychische
problemen.
Artikelen Laura Tissing: Gehoorverlies na
meningitis: Spoed is écht spoed Bij de helft van
de 20.300 patiënten die bacteriële meningitis (hersenvliesontsteking) overleeft
is sprake van restverschijnselen. Bij een kwart daarvan betreft dat
gehoorverlies. We spreken dan over jaarlijks ruim 2500 kinderen en volwassenen
die een gehoorverlies overhouden aan een doorgemaakte meningitis. In dit
artikel geeft de auteur een overzicht van de stand van zaken rondom meningitis
in Nederland.
Tijs Kleemans, Eliane Segers, Ludo
Verhoeven: Voorspellers van rekenvaardigheid bij kinderen met ESM in groep 3 Vanuit neuropsychologische
studies naar de ontwikkeling van rekenvaardigheid is bekend dat het inzicht in
en het werken met rekenkundige basisprincipes in sterke mate afhankelijk is van
taalvaardigheid . Voor kinderen wiens taalontwikkeling achterloopt of gestoord
is, betekent dit dat de ontwikkeling van het rekenen ook in gevaar is. In dit onderzoeksartikel
wordt beschreven welke vaardigheden voorspellend zijn voor de rekenscores van
kinderen met ESM in groep 3. Literatuurlijst
2012-3
Reportage Belangwekkende nalatenschap van Dr. Rick van Dijk Eind
maart promoveerde Rick van Dijk, directeur van het Instituut voor
Gebarentaal, Taal, en Dovenstudies van de Hogeschool Utrecht thuis,
omgeven door naasten en wetenschappers, met glans op zijn proefschrift
‘Cognitive Perspectives on Deafness'. In deze VHZ reportage belichten
enkele mensen die met Rick samenwerkten tijdens diens onderzoek- en
schrijftraject Van Dijk's wetenschappelijke nalatenschap. Onder hen ook
Jan van Dijk, Rick's vader en emeritushoogleraar Orthopedagogiek. Op 17
april 2012 overleed dr. Rick van Dijk.
Interview Audiologische centra in problemen door nieuwe financieringsstelsel Jeroen
Taalman, bestuurder van Pento, is opgelucht wanneer Van Horen Zeggen
hem spreekt. De dag ervoor heeft hij met de zorgverzekeraars een
mondelinge prijsafspraak kunnen maken. Dat werd tijd, want geldproblemen
dreigde voor zijn organisatie en de andere audiologische centra in
Nederland. Taalman schetst de gevolgen van het nieuwe
financieringsstelsel.
Artikelen Carolien Rieffe, Stephanie Theunissen, Maartje
Kouwenberg: Depressieve symptomen bij jongeren met gehoorverlies;
samenhang met inzicht in de eigen en andermans emoties Vanuit de
Universiteit van Leiden wordt onderzoek gedaan naar de
sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met een
auditieve beperking. In het huidige artikel vertellen de auteurs over
dit onderzoek, waarbij het doel is om depressieve klachten bij kinderen
en jongeren met een gehoorverlies meetbaar te maken. Want juist deze
problemen zijn door de omgeving moeilijk op te merken en krijgen
daardoor niet altijd de aandacht die ze verdienen. Voor een professional
dus van belang om hier alert op te zijn. Literatuurlijst
2012-2
Reportage Meer maatschappelijke kansen voor dove jongeren door
Buddyproject Of een buddyproject hét
probate middel is om dove jongeren in hun eigen woonomgeving beter aansluiting
te laten vinden met hun medeburgers, valt niet te zeggen. Wel lijken
bevindingen die Kentalis Compas met hulp van HBO-studenten opbouwde enige
belofte in te houden. Een pilotjaar -waarin een leerling op gezette tijden
begeleiding kreeg van een buddy- is achter de rug. Acht jongeren slechten
sociale drempels met hulp van een leeftijdgenoot. Interview Beleidsmedewerker Gerda Egtberts van Siméa: "Wij
moeten duidelijk maken wat onze expertise is" Meer dan 50 duizend
medewerkers uit het onderwijs demonstreerden 6 maart in de Amsterdamse Arena
tegen het voorstel van minister Van Bijsterveldt om 300 miljoen te
bezuinigingen in het passend onderwijs. Heel terecht vragen leerkrachten zich
af: hoe kun je het onderwijs herinrichten en tegelijk zoveel geld inleveren."
Een interview met Gerda Egtberts, senior beleidsmedewerker van Siméa, over
passend onderwijs en de gevolgen voor de werkvloer.
Artikelen Emmy Konst, Lianne Vermeulen, M. Brackel,
Loes Lamers en Ayten Tüfekci: Het Spraak- en taalspreekuur op het
consultatiebureau: laagdrempelig, snel, effectief In dit artikel
geven Konst e.a. een beschrijving van het Spraak- en taalspreekuur, een
profielschets van de kinderen, die in 2005 en 2006 naar het Spraak- en
taalspreekuur werden verwezen en beschrijven zij de verbanden tussen de
vooruitgang in taalontwikkeling en kind- en familiefactoren bij kinderen, die
na onderzoek bij het Spraak- en taalspreekuur verwezen zijn naar een
vrijgevestigd logopedist. Literatuurlijst
2012-1
Reportage Vijfentwintig jaar Ambulante begeleiding. En nu? Op
9 december 2011 hielden de ambulant begeleiders van cluster 2 voor de
vijfentwintigste keer hun studiedag. Met de invoering van Passend
Onderwijs zal er voor hen veel veranderen. Het is nog lang niet helder
hoe het werk van de ambulant begeleiders eruit zal komen te zien. Van
Horen Zeggen peilde de meningen van de ambulant begeleiders zelf: hoe
zien zij hun toekomst.
Interview Voorzitter Elja Schwarz van de FENAC: "Wij investeren vooral in kwaliteit" Vanaf
1 januari dit jaar moeten de audiologische centra (AC's) marktgerichter
werken. Doelmatigheid en efficiëntie zijn hierbij het credo. De
overheid verplicht de AC's met zorgverzekeraars te onderhandelen over de
kwaliteit en prijs. Voorzitter van de FENAC Elja Schwarz verwacht
weinig concurrentie tussen de audiologische centra. "Wij investeren
vooral in kwaliteit."
Artikelen Mirjam Blumenthal en Anne Vermeer: You've got TAK-mail! De
Taaltoets Alle Kinderen wordt veel gebruikt, onder meer bij de cluster
2-indicatie van tweetalige kinderen. De TAK is echter niet met dat doel
geconstrueerd en daarmee is de vraag terecht of de TAK daarvoor wel het
geëigende instrument is. Mirjam Blumenthal en Anne Vermeer
correspondeerden het afgelopen jaar een aantal keren over de problemen
met het gebruik en de interpretatie van de TAK. Literatuurlijst
Ingezonden reacties
Harry Knoors: Herijkt taalbeleid voor dove
kinderen, VHZ nr 4, 2011
reactie FODOK
reactie Dovenschap en Jongerencommissie
reactie Helga Duifhuis
reactie Kentalis / Harry Knoors
|