|  print
  2012-6
ReportageUniforme signalering van taalontwikkelingsstoornissen
 In
 de VHZ reportage aandacht voor de ontwikkeling en evaluatie van een 
uniform protocol voor het signaleren van taalontwikkelingsstoornissen 
bij jonge kinderen. Het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) is in 
2011 samen met de NSDSK en de Adviescommissie Ontwikkelingsonderzoek een
 pilot gestart om een uniforme werkwijze te ontwikkelen, doorverwijzing 
te verbeteren en deze te evalueren in de praktijk.
 InterviewSimon Fisher, bijzonder hoogleraar Language & Genetics: "Genetisch onderzoek helpt ons taalstoornissen beter te begrijpen"
 Simon
 Fisher, keynote speaker op het congres TaalStaal, vertelt over zijn 
jacht op genen die de kans op een taalstoornis vergroten en onthulde hij
 wat er bekend is over de complexe relatie tussen genen, hersenen en 
taal.
 ArtikelenLoes Wauters en Annet de Klerk: Helpt videocoaching bij leesonderwijs aan dove leerlingen?
 In
 dit artikel wordt het vervolg van het project ‘Optimaliseren van het 
leesonderwijs' besproken waarin de implementatie is getoetst van de dvd 
'Leesonderwijs aan dove en slechthorende leerlingen.
 literatuurlijst
 Nina Wolters, Harry Knoors en Ludo Verhoeven: Communicatieve teruggetrokkenheid?Hoe
 (on)gelukkig voelen dove en slechthorende jongeren zich in een klas met
 horende klasgenoten? En hoe kunnen sociale relaties en daarmee het 
welbevinden verbeterd worden? In dit artikel de rol van teruggetrokken 
gedrag in de relatie met klasgenoten en het  welbevinden op school.
 literatuurlijst
 
2012-5Reportage
 Carré: een moderne woonvorm-op-maat voor doven en
doofblinden met complexe hulpvragen
 Op 25 mei opende Kentalis
Carré, 130 wooneenheden voor een bijzondere groep cliënten: doven en
doofblinden met complexe hulpvragen. Van Horen Zeggen laat betrokkenen aan het
woord over de ontstaansgeschiedenis, het resultaat en recente bevindingen
aangaande het fonkelnieuwe wooncomplex Carré.
 
 Interview
 Karin van Vianen: "We doen het nu als team. Horend of
doof speelt geen rol"
 In augustus 2010 startte de
Auris Dr. M. Polanoschool in Rotterdam een driejarige opleiding om de
gebarenvaardigheid van haar medewerkers te vergroten. De Hogeschool Utrecht
(HU) ontwikkelde hiervoor een studielijn en twee leerkrachten van de hogeschool
verzorgen de lessen op de school. Na twee jaren kan het team niet alleen beter
gebaren, maar is de werkomgeving merkbaar verbeterd. Teamleider Karin van
Vianen is coördinator van het project en vertelt over de resultaten..
 
 Artikelen
 Rosanne van der Zee en Karin Wiefferink: Kwaliteit
van leven van dove en slechthorende jongeren
 Hoe gelukkig zijn
dove en slechthorende jongeren met zichzelf, op school of  met hun uiterlijk.
 Van der Zee en Wiefferink
hebben onderzoek gedaan naar de kwaliteit van leven van dove en slechthorende
jongeren. Het is belangrijk om dove en slechthorende jongeren zelf naar hun
mening te vragen als het gaat om hun ervaringen op dit terrein.  Het artikel in deze VHZ is daarom uitgebreid
met enkele korte interviews.
 Literatuurlijst
 
2012-4Reportage
 New advances in SLT professional
practice and education: 8e Europees Logopediecongres CPLOL
 Op 25 en 26 mei 2012 vond in
het World forum in Den Haag het CPLOL-congres plaats. Het CPLOL is de Europese
overkoepelende organisatie waarvan de beroepsverenigingen voor logopedisten
deel uit maken. Dit jaar werd het samen met de NVLF georganiseerd dat haar 80
jarig jubileum vierde. In de VHZ reportage een impressie van gesignaleerde
ontwikkelingen.
 
 Interview
 Tiejo van Gent over psychische problematiek: "Het is
broodnodig dat er meer voorzieningen komen"
 Dit voorjaar promoveerde
kinder- en jeugdpsychiater Tiejo van Gent op onderzoek naar psychische
stoornissen bij dove en ernstig slechthorende kinderen en jongeren. Hij onderzocht
relaties tussen omgevingsfactoren, persoonlijke kenmerken en psychische
problemen.
 
 Artikelen
 Laura Tissing: Gehoorverlies na
meningitis: Spoed is écht spoed
 Bij de helft van
de 20.300 patiënten die bacteriële meningitis (hersenvliesontsteking) overleeft
is sprake van restverschijnselen. Bij een kwart daarvan betreft dat
gehoorverlies. We spreken dan over jaarlijks ruim 2500 kinderen en volwassenen
die een gehoorverlies overhouden aan een doorgemaakte meningitis. In dit
artikel geeft de auteur een overzicht van de stand van zaken rondom meningitis
in Nederland.
 
 Tijs Kleemans, Eliane Segers, Ludo
Verhoeven: Voorspellers van rekenvaardigheid bij kinderen met ESM in groep 3
 Vanuit neuropsychologische
studies naar de ontwikkeling van rekenvaardigheid is bekend dat het inzicht in
en het werken met rekenkundige basisprincipes in sterke mate afhankelijk is van
taalvaardigheid . Voor kinderen wiens taalontwikkeling achterloopt of gestoord
is, betekent dit dat de ontwikkeling van het rekenen ook in gevaar is. In dit onderzoeksartikel
wordt beschreven welke vaardigheden voorspellend zijn voor de rekenscores van
kinderen met ESM in groep 3.
 Literatuurlijst
 
 
2012-3ReportageBelangwekkende nalatenschap van Dr. Rick van Dijk
 Eind
 maart promoveerde Rick van Dijk, directeur van het Instituut voor 
Gebarentaal, Taal, en Dovenstudies van de Hogeschool Utrecht thuis, 
omgeven door naasten en wetenschappers, met glans op zijn proefschrift 
‘Cognitive Perspectives on Deafness'. In deze VHZ reportage belichten 
enkele mensen die met Rick samenwerkten tijdens diens onderzoek- en 
schrijftraject Van Dijk's wetenschappelijke nalatenschap. Onder hen ook 
Jan van Dijk, Rick's vader en emeritushoogleraar Orthopedagogiek. Op 17 
april 2012 overleed dr. Rick van Dijk.
 InterviewAudiologische centra in problemen door nieuwe financieringsstelsel
 Jeroen
 Taalman, bestuurder van Pento, is opgelucht wanneer Van Horen Zeggen 
hem spreekt. De dag ervoor heeft hij met de zorgverzekeraars een 
mondelinge prijsafspraak kunnen maken. Dat werd tijd, want geldproblemen
 dreigde voor zijn organisatie en de andere audiologische centra in 
Nederland. Taalman schetst de gevolgen van het nieuwe 
financieringsstelsel.
 ArtikelenCarolien Rieffe, Stephanie Theunissen, Maartje
 Kouwenberg: Depressieve symptomen bij jongeren met gehoorverlies; 
samenhang met inzicht in de eigen en andermans emoties
 Vanuit de 
Universiteit van Leiden wordt onderzoek gedaan naar de 
sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met een 
auditieve beperking. In het huidige artikel vertellen de auteurs over 
dit onderzoek, waarbij het doel is om depressieve klachten bij kinderen 
en jongeren met een gehoorverlies meetbaar te maken. Want juist deze 
problemen zijn door de omgeving moeilijk op te merken en krijgen 
daardoor niet altijd de aandacht die ze verdienen. Voor een professional
 dus van belang om hier alert op te zijn.
 Literatuurlijst
 2012-2Reportage Meer maatschappelijke kansen voor dove jongeren door
Buddyproject
 Of een buddyproject hét
probate middel is om dove jongeren in hun eigen woonomgeving beter aansluiting
te laten vinden met hun medeburgers, valt niet te zeggen. Wel lijken
bevindingen die Kentalis Compas met hulp van HBO-studenten opbouwde enige
belofte in te houden. Een pilotjaar -waarin een leerling op gezette tijden
begeleiding kreeg van een buddy- is achter de rug. Acht jongeren slechten
sociale drempels met hulp van een leeftijdgenoot.
 
 Interview
 Beleidsmedewerker Gerda Egtberts van Siméa: "Wij
moeten duidelijk maken wat onze expertise is"
 Meer dan 50 duizend
medewerkers uit het onderwijs demonstreerden 6 maart in de Amsterdamse Arena
tegen het voorstel van minister Van Bijsterveldt om 300 miljoen te
bezuinigingen in het passend onderwijs. Heel terecht vragen leerkrachten zich
af: hoe kun je het onderwijs herinrichten en tegelijk zoveel geld inleveren."
Een interview met Gerda Egtberts, senior beleidsmedewerker van Siméa, over
passend onderwijs en de gevolgen voor de werkvloer.
 
 Artikelen
 Emmy Konst, Lianne Vermeulen, M. Brackel,
Loes Lamers en Ayten Tüfekci: Het Spraak- en taalspreekuur op het
consultatiebureau: laagdrempelig, snel, effectief
 In dit artikel
geven Konst e.a. een beschrijving van het Spraak- en taalspreekuur, een
profielschets van de kinderen, die in 2005 en 2006 naar het Spraak- en
taalspreekuur werden verwezen en beschrijven zij de verbanden tussen de
vooruitgang in taalontwikkeling en kind- en familiefactoren bij kinderen, die
na onderzoek bij het Spraak- en taalspreekuur verwezen zijn naar een
vrijgevestigd logopedist.
 Literatuurlijst
 
2012-1ReportageVijfentwintig jaar Ambulante begeleiding. En nu?
 Op
 9 december 2011 hielden de ambulant begeleiders van cluster 2 voor de 
vijfentwintigste keer hun studiedag. Met de invoering van Passend 
Onderwijs zal er voor hen veel veranderen. Het is nog lang niet helder 
hoe het werk van de ambulant begeleiders eruit zal komen te zien. Van 
Horen Zeggen peilde de meningen van de ambulant begeleiders zelf: hoe 
zien zij hun toekomst.
 InterviewVoorzitter Elja Schwarz van de FENAC: "Wij investeren vooral in kwaliteit"
 Vanaf
 1 januari dit jaar moeten de audiologische centra (AC's) marktgerichter
 werken. Doelmatigheid en efficiëntie zijn hierbij het credo. De 
overheid verplicht de AC's met zorgverzekeraars te onderhandelen over de
 kwaliteit en prijs. Voorzitter van de FENAC Elja Schwarz verwacht 
weinig concurrentie tussen de audiologische centra. "Wij investeren 
vooral in kwaliteit."
 ArtikelenMirjam Blumenthal en Anne Vermeer: You've got TAK-mail!
 De
 Taaltoets Alle Kinderen wordt veel gebruikt, onder meer bij de cluster 
2-indicatie van tweetalige kinderen. De TAK is echter niet met dat doel 
geconstrueerd en daarmee is de vraag terecht of de TAK daarvoor wel het 
geëigende instrument is. Mirjam Blumenthal en Anne Vermeer 
correspondeerden het afgelopen jaar een aantal keren over de problemen 
met het gebruik en de interpretatie van de TAK.
 Literatuurlijst
 Ingezonden reacties Harry Knoors: Herijkt taalbeleid voor dove
kinderen, VHZ nr 4, 2011 reactie FODOK reactie Dovenschap en Jongerencommissie reactie Helga Duifhuis reactie Kentalis / Harry Knoors           |