| inloggen | |||||||||||||||||||||||
VHZ jaargang 48 - 2007 → Oude jaargangen Van Horen Zeggen → Van Horen Zeggen → Bureau FENACKlik op de rode links om de bestanden (van minimaal een jaar oud) te downloaden. 2007-6De Verbinding produceert dakkapellen, kozijnen en schuifpuien én draait op dove medewerkers. 'Wij zijn geen sociale werkplaats en moeten de concurrentie verslaan op kwaliteit'. Anneke Vermeulen onderzocht of het dragen van een cochleair implantaat bijdraagt aan een verbetering van het (begrijpend) leesniveau. Op 27 november promoveerde zij aan de Radboud Universiteit op haar proefschrift 'Reading Skills after Cochleair Implantation'.
Dove en ernstige slechthorende kinderen lopen grote risico's in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Harry Knoors beschrijft in dit artikel die risico's. Vervolgens schetst hij de mogelijkheden die scholen hebben om preventief te werken om daarmee psychische problemen te voorkomen. De professionele school kan het kind op die manier tegen grote problemen beschermen.
2007-5Vier dagen kennisuitwisseling tussen 400 mensen uit verschillende landen en disciplines: Joining Forces op het European Congress on Mental Health and Deafness. Marc Marschark van het National Technical Institute for the Deaf in Rochester (VS) en schrijver van het boek "Raising and Educating a Deaf Child" over zijn nieuwste boek en over de vraag hoe we het gat tussen onderzoek en (onderwijs)praktijk kunnen dichten.
Nic van Son: Slechthorendheid en werk; een complex probleem vraagt om een integrale aanpak. Samenvatting: Slechthorendheid op het werk is een complex probleem omdat zoveel factoren een rol spelen: het gehoor zelf, de functie-eisen, de akoestische omgeving en niet te vergeten de voortdurende communicatie die werk en samenwerken tegenwoordig nu eenmaal vereisen. Naar schatting 200.000 werknemers ondervinden serieuze problemen in de arbeidssfeer als gevolg van hun verminderde gehoor. Experts zoeken de oplossing in een integrale aanpak. Sieneke Goorhuis-Brouwer: Gereviseerde minimum spreeknormen (g-ms) Samenvatting: Vroegtijdig screenen op taalproblemen is geen sinecure. Door de sterke kanten van twee screeninginstrumenten, nl. de SNEL en de GMS te combineren tot de Gereviseerde Minimum Spreeknormen, de G-MS, kan de taalontwikkeling bij jonge kinderen toch beoordeeld worden.
2007-4Hoe ziet Passend Onderwijs er in de toekomst uit? Staatssecretaris Dijksma bezocht de Bertha Muller School. Guus Coenen, voorzitter van de FOSS: "We hebben elkaar nodig om de belangen van ESM-kinderen goed voor het voetlicht te brengen".
Samenvatting: Op het Siméa congres in april sprak dr. Anne Vermeer over woordenschatonderwijs aan taalzwakke kinderen en de vorm van onderwijs en instructie die daar naar zijn mening het beste bij past. Anne Vermeer breekt een lans voor expliciet, programmagericht onderwijs. In dit artikel ontvouwt hij nogmaals zijn gedachtegang.
2007-3Siméa congrescommissie: Lang leve leren! Piet van der Veen: "We wilden een school voor kinderen met een autistische stoornis oprichten". Ad Snik: Slechthorend in het high-tech tijdperk Op 12 januari sprak prof. dr. ir. Ad Snik op de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn inaugurale rede 'Slechthorend in het high-tech tijdperk' uit bij de aanvaarding van zijn ambt als bijzonder hoogleraar Audiologie. De leerstoel is ondergebracht bij de afdeling Keel-, Neus- en Oorheelkunde en in gesteld door de Stichting Viataal. Speciaal voor Van Horen Zeggen bewerkte Ad Snik zijn rede tot dit artikel.
ThemakaternDeelbehandeling voor kinderen met taalmoeilijkheden Tiejo van Gent: "Wij hebben elkaar nodig om problemen op te sporen". John van Daal en Rutger Jan van der Gaag: Diagnostiek, integratieve behandeling en follow-up
2007-2Reportage
2007-1 Reportage
|
||||||||||||||||||||||||
Copyright 2008-2024 Bureau AudCom |